Goyadröm

Jag drömde inatt!
Det var jag och vännerna E och H som var på konstmuseum. Vi gick runt och tittade var för sig. Jag minns inga tavlor, men väggarna var vita. De var väldigt tjocka också och taket var lågt. Skuggorna i vinklarna framträdde klart.
Snart förstod jag att H ville gå sin väg. Jag vet inte varför, men jag fick en aning om det. På vägen ut hittade jag ett nytt rum som jag gick ner i. För det var liksom ett steg nedanför golvplan. Där var det ett hav; så jag och två andra fick sitta i en eka för att se på rummet.
Den ena var en guide, och det var jag som rodde. Ute på böljan blå såg vi det dra upp till styv kuling och vågorna blev väldiga. De var oerhört höga och liksom nästan spetsiga. Men vi kände inte av dem. Däremot såg vi ett skepp långt ute till havs gå ikvav . Den tredje passageraren sa viktigt att det var målat av Goya. Sen frågade hon om inte Goya målat ett sånt skepp.
Guiden förklarade att när det kom till Goya var det viktigt att veta att det var kolonisatörer som satt i båten. De trodde de var på väg mot Nya världen, men havet skulle ta dem till Hades. Vi rodde tillbaka, jag kom till receptionen. Där stod H redan och väntade. Men E var ännu försvunnen.
Jag tror jag gillar Goya.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0