Appropå Hallänningar

En liten pendang till SR:s minoritetssängningar. När jag läste historia B hade jag en lärare som med illa förtäckt subjektivitet lärde oss om europasamarbetet. Han var helt för, på ideologiska grunder. Mest vill jag minnas att han ville komma bort från nationalstaten, och det får man ju förstå. Han tyckte man kunde göra som Carl Bildt att främst identifiera sig vid sin lokala hembygd (i Bildts fall hallänning), i andra hand europé och först i tredje hand svensk.

Dock sade han hade Calle-gubben (nej, det sa han inte, det är bara jag som är familjär med ponken) fel i praktiken. Som sprungen ur Halland kunde min lärare säga att någon rent halländsk identitet inte fanns.

Än idag kan jag tycka synd om de stackars hallänningarna som inte ens fick ha en identitet. Vad har man då?
Laholm ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0