läser språklära II

I exempel om hur man skriver i brev beroende på mottagare står ett exempel på någon som söker jobb. Såhär ska jag också skriva i mitt personliga brev, så kanske jag får något:

Härmed får jag vördsamt anmäla mig som sökande till den i gårdagens nummer av Svenska Dagbladet annonserade platsen som korrespondent i Edert företag.
Efter avlagd realexamen har jag genomgått den tvååriga kursen vid Göteborgs handelsinstitut. Jag hade därefter två års anställning som kontorist vid AB konstläderindustri i Jönköping, där jag sysselsattes med allmänna kontorsgöromål. Sedan jag fullgjort min värnplikt, har jag nu inemot tre år varit anställd vid AB Gasbetong i Skövde såsom stenograf och korrespondent. Vid sidan därav har jag genom studier och resor sökt förkovra mina språkkunskaper.
Jag medsänder avskrifter av mina betyg och referat för övrigt till min nuvarande chef.
Om jag skulle komma i åtanke kan jag tillträda platsen den 1 april.



Görsnyggt! Som poesi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0