Visornas motsvarighet

Jag ska på visfestival i helgen. Hurra!
Nu funderar jag lite på det där med visor. Som genre är det i Sverige starkt, visserligen inte nära pop-rock. Men vad är det egentligen, ingenting skulle jag säga. Sett i förhållande till andra genrer står sig visorna däremot. Dock ter sig visorna som en otvetydigt svensk genre. För att förstå det tror jag man måste se vad visan är. Eftersom jag just i natt är självutnämnd expert ger jag några kriterier jag tycker.

- Texten ska vara överordnat melodi och rytm
- Visorna ska tekniskt kunna framföras av en trubadur med opluggad gura
därav följer att varken text eller ackompanjemang ska vara för komplicerat.

Om man har det som grund ser man att det knappast är något som är unikt. Troligtvis är hemskt mycket musik världen över faller inom dessa ramar. Om vi istället säger att en visa måste vara på svenska blir det en helt annan sak. Samtidigt förefaller det rimligt. Finns det visor på engelska, eller övergår dessa till något annat?

Ser man på wikipedia motsvaras visorna av förhållandevis direkta ord i Danmark och Norige. Därefter finns Chanson i Frankrike, Lied i Tyskland och Folk music i England. Är då visa en nordisk företeelse som motsvaras av chansoner och lieder?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0