Slovensk poesi och svenska kunskapsluckor

Slovenska wikipedia har på sin lista över svenska poeter fem namn.

Harry Martinsson
Frans Michael Franzén
Johan Henric Kjellgren
Carl Snoilsky
Gunnar Wennberg

Det är roligt att tänka sig ändå. Det finns alltså minst en slovenier[?] som är rätt intresserad av sven 1700-talspoesi. En snabb översättning via google visar att Snoilsky har slovenska rötter. De andra saknar egentligen någon löpande text utan är bara nämnda som personer typ. Men de finns där. Någon av Sloveniens dryga 2000 000 invånare har brytt sig om dem.

Svenska wikipedia vet bara en slovensk poet, France Prešeren. Det tycker jag är lite svagt. Vi är ändå fyra gånger fler. Chansen att någon skulle vara intresserad för slovensk poesi borde inte vara så försvinnande liten.  Jag ska nog försöka leta reda på fyra slovenska poeter till. Det här ser ju pinsamt ut

Såhär säger adlibris:
Med sina två miljoner innevånare är Slovenien ett av Europas minsta länder. Men det är också det land med mest poeter per capita.

Det finns en bokhandel i Lubjana som lånat namn av Tranströmer.

Poeterna Tomaz Salamun, Lucija Stupica och Ales Steger lär ha besökt i Stockholm i november. Mycket jag inte vet om slovenska poeter känner jag.

Frans Michael Franzén


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0