Snarhöst

Det är tråkigt att vara arbetslös. Trist hur många som inte vill ha en, även om det är tillika fostrande. Det är som E säger, man ska inte tro att någon (mer än några få) bryr sig om en. Men det är jobbigt, man får inte ens veta varför ingen vill ha en. Då tänker jag på Job, han hade det inte lätt. Stackars, stackars Job.

Jag ska läsa litteraturvetenskap på distans vid MIUN i höst. Känns som att jag borde ha läst litteraturvetenskap bara, för att kunna hävda en bred humanistisk bildning och sådär. Såhär skriver de till mig:

Att den introducerande bok som ingår i den första delkursen, Erik Bjerck Hagens Vad är litteraturvetenskap?, inte är helt lättläst har påpekats av flertalet tidigare studenter – men låt er inte skrämmas av detta. Det är inte meningen att ni ska kunna allt efter att ha läst den. Lägg er hellre i hängmattan och läs den som en spännande skiss över det forskningsfält som ni är på väg in i, så kommer ni sedan, vid slutet av terminen, att ha fyllt ut skissen med kunskaper, färdigheter och sammanhang, så att litteraturvetenskapen inte alls förefaller svår längre.

Det slår mig att jag misstänker Mittuniversitetet för att vara ett Montessore-universitet

Viddare slår det mig att Romsk kultur (som jag också ska läsa) bara har två kursböcker och ett kompendium. Vad det känns lagom. Musikvetenskapen som jag även läser har typ tre böcker. Men litteraturvetenskapen ska vräka på med alla böcker de kan komma på. Suck. jag ska söka två jobb tänkte jag. Det är tråkigt att söka jobb.

Kommentarer
Postat av: /Ma

Montessori, August.

Montessori enligt NE "Inlärning fungerar bäst när den knyter an till barnets* utvecklingsstadier. Det innebär att barnet måste få arbeta under frihet så att de konstruktiva krafterna frigörs och aktiviteten på bästa möjliga sätt kanaliseras och kultiveras."



*"barnet" i stycket ovan kan bytas ut mot "studenten".

För övrigt förstår jag inte riktigt varför Mittuniversitetet skulle vara ett Montessori-dito?

2009-08-25 @ 14:09:22
Postat av: August

Typiskt att sparka på MIUN. Som om de inte gör sitt bästa för att aktiviteten ska kanaliseras och kultiveras så att de kreativa krafterna frigörs! Typiskt bara.

2009-08-26 @ 03:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0