Rena snurren

Jag har ett svårt förhållande till rymden. Det är mycket lite i den som jag egentligen tycker om. Visst är den fin att titta på. Men jag förstår den inte alls. Dessutom består den ju bara av tomrum och grus. Och sånt behöver man ju bara åka ut på landet för att hitta.

Ta bara det här med snurrandet kring Solen. Jorden snurrar runt sin egen axel. Hur jorden som är rund och som snurrar runt i något där det varken finns upp ner eller hit och dit kan ha en axel är en såndär grej. Jag hajjar inte. Jag tror det är bristen på konkret tänkande hos mig som gör det. Ytterligare en grej med snurrandet. Ser man på en karta är det enkelt. Alla planeterna är i en eliptisk bana där Solen är i enabrännpunkten. Men ligger de på rad och snurrar liksom? Finns det planeter som snurrar runt på ovansidan och kommer tillbaka på undersidan (givet att solen hade sånt)

Ser man på galaxer och Saturnus verkar ju saker ochting främst snurra ungefär på samma breddgrad, om man så säger. Alltså ringarna ochsnurren ser s.a.s. platta ut. Det är inte ett glob-liknande snurrande.

Sånt här går inte ens att prata om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0