Skyldigheten att rösta till EU

Jag hajjar inte riktigt det här med att det skulle vara ens ansvar att rösta i EU-valet. Tanken är att det finns folk som inte kan rösta och att det är ett hån mot dem att inte ta chansen. Samtidigt borde det ju vara en demokratisk rättighet att orösta. Det får man nämligen inte heller i en hel del stater av mindra demokratisk prägel. Om det nu skulle vara så att vår demokratiska rättighet i EU är att få rösta, på en person/parti som antagligen inte kommer ha något inflytande, en gång vart fjärde år tycker jag det är lite löjligt. En rättighet som inskränker sig till att en dryg minut vart fjärde år få bestämma någon som inte riktigt kommer vara med och bestämma. Alltså man får inte ens en kopp kaffe om man röstar!

Dessutom är mitt medlemskap i EU högst odemokratiskt. Jag är medlem på andras mandat. Själv har jag aldrig fått säga varken bu eller bä gällande det hela. Beslutet har tagits helt utan att någon ens frågade mig. Att jag då skulle ha en moralisk skyldighet är tvång och inte frihet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0